TY - JOUR ID - 253470 TI - شناسایی و تبیین علّی عوامل موثر بر فرصتهای کارآفرینی در مناطق کویری با رویکرد اکوتوریسم (نمونه موردی: کویر مرنجاب) JO - جغرافیا ( فصلنامه علمی انجمن جغرافیایی ایران) JA - IGA LA - fa SN - 2783-3739 AU - شاطریان, محسن AU - کیانی سلمی, صدیقه AU - زورمند, پریناز AD - دانشگاه کاشان, گروه جغرافیا و اکوتوریسم, ایران Y1 - 2018 PY - 2018 VL - 16 IS - 57 SP - 83 EP - 95 KW - اکوتوریسم KW - کارآفرینی KW - کارآفرینی اکوتوریستی KW - مدلسازی KW - معادلات ساختاری DO - N2 -    کارآفرینی اکوتوریستی مفهومی نو در بحث گردشگری روستایی است که در راستای گردشگری موافق با محیط زیست به ایجاد مشاغل مناسب می پردازد.هدف از پژوهش حاضر تبیین معیارهای موثر بر کارآفرینی اکوتوریستی از دیدگاه اکوتوریست ها در منطقه کویری مرنجاب است. ابراز پژوهش پرسشنامه محقق ساخته ای با 6 شاخص، 29معیار و 120 زیرمعیار است. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 349 نفر محاسبه و به طور تصادفی در بین اکوتوریست ها توزیع گردید. برای انجام تحلیل های، توصیفی، آماری و پاسخگویی به فرضیات پژوهش از نرم افزار spss و آزمون های آماری t-test و آنالیز واریانس anova استفاده شد. نتایج آزمون تی اثر گذاری هر یک از عوامل مورد بررسی را تایید کرده است و نتایج تکمیلی آزمون آنوا نشان می دهد هر یک از ابعاد از لحاظ میانگین اثرگذاری با یکدیگر تفاوت داشته اند. مدلسازی و تببین عوامل موثر بر کارآفرینی اکوتوریستی نیز با استفاده از نرم افزار amosصورت پذیرفت. یافته های بدست آمده از مدل عاملی مرتبه دوم مدلسازی معادلات ساختاری نشان می دهد، عامل اجتماعی بیشترین بار عاملی اثرگذاری بر توسعه کارآفرینی اکوتوریستی را با 0.94 به خود اختصاص داده است. پس از آن عوامل زیرساختی بار عاملی 0.86 را دریافت داشته است. عوامل خدماتی و محیطی با بار عاملی 0.86 مشترکاً جایگاه سوم را به خود اختصاص داده اند. عامل های نهادی و اقتصادی نیز با بارهای عاملی 0.70و 0.69 در رتبه های بعدی تاثیر گذاری بر گسترش فرصت های کارآفرینی تشخیص داده شد. UR - https://mag.iga.ir/article_253470.html L1 - https://mag.iga.ir/article_253470_585fd2b66d225eebdc24e74d591c28a0.pdf ER -