%0 Journal Article %T تبیین مدیریت شهری کارآمد با ارائه الگوی توسعه حرفه ای مدیران، مورد مطالعه: شهرداری تهران %J جغرافیا ( فصلنامه علمی انجمن جغرافیایی ایران) %I انجمن جغرافیایی ایران %Z 2783-3739 %A طباطبایی, محسن %D 2018 %\ 02/20/2018 %V 15 %N 55 %P 219-234 %! تبیین مدیریت شهری کارآمد با ارائه الگوی توسعه حرفه ای مدیران، مورد مطالعه: شهرداری تهران %K الگو %K توسعه پایدار شهری %K توسعه حرفه ای %K مدیران %K شهرداری تهران %R %X برای تحقق مدیریت شهری کارآمد باید دیدگاه و رویکرد سیستمی و کلی نگر به عوامل مدیریت شهری و برقراری ارتباط نظام یافته به عوامل توسعه شهری داشت که یکی از این عوامل خود مدیران سازمان های خدمات شهری هستند. توسعه حرفه ای مدیران، اقدامی است که عملکرد مدیریت را از طریق افزایش دانش یا مهارت های مدیر و با تغییر نگرش وی، بهبود می بخشد. در این راستا، پژوهش حاضر با استفاده از رویکرد پژوهش کیفی، به مطالعه عوامل موثر بر توسعه حرفه ای مدیران شهرداری تهران پرداخته است تا با توسعه مدیران شهری زمینه توسعه پایدار شهری نیز فراهم شود. به همین منظور با 23 نفر از مدیران عالی و ارشد شهرداری تهران، مصاحبه های عمیق به عمل آمد. برای تحلیل داده های حاصل از مصاحبه ها، از تحلیل تفسیری استفاده شد. روایی یافته های پژوهش از طریق بررسی توسط اعضا (مصاحبه شوندگان) تایید گردید و برای محاسبه قابلیت اطمینان یا سازگاری کدگذاری های انجام شده، از روش پایایی بازآزمون و روش پایایی توافق بین دو کدگذار (توافق درون موضوعی) استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل مصاحبه ها نشان داد که توسعه حرفه ای مدیران، شامل توسعه در دو بعد فردی و سازمانی می باشد. در بعد توسعه فردی، سه سطح توسعه ویژگی های روان شناختی، توسعه دانش تخصصی و مدیریتی و توسعه اخلاقی مطرح می شود. در بعد توسعه سازمانی، توسعه ویژگی های ساختاری و فرایندی سازمان باید صورت گیرد. در حوزه توسعه ویژگی های روان شناختی عواملی چون تفکر انتقادی، خلاقیت، هوش هیجانی، ریسک پذیری و خودتوسعه ای مدیران باید توسعه یابند. در حوزه دانش تخصصی و مدیریتی، نیازهای توسعه حرفه ای مدیران شهرداری، شامل توانایی های استفاده از تکنولوژی، تسلط بر اصول تصمیم گیری و حل مسئله، مدیریت استرس، توانایی تیم سازی، مدیریت تعارضات سازمانی، توانایی ارتباطات اثربخش و اصول و فنون مذاکره است. برای توسعه حرفه ای مدیران، توسعه ساختاری سازمانی اعم از توجه به مدیریت استعداد، حمایت سازمانی، مدیریت عملکرد، سازمان یادگیرنده، جو سازمانی، کارراهه شغلی و شبکه سازی و در حوزه توسعه فرایندهای آموزشی سازمان، عواملی چون مربیگری، یادگیری عملی، جانشین پروری و یادگیری سازمانی باید مدنظر قرار گیرند و توسعه یابند. %U https://mag.iga.ir/article_696724_2cdcb9b8c73a3ba13d5c5ab00cf55d05.pdf