تحلیل تطبیقی حکمروایی خوب شهری- مطالعه موردی: مناطق 2 و 10 شهر تهران

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

2 استاد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

3 دانشیار جغرافیا و برنامه ریزی شهری، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

استفاده از فناوری اطلاعات در طی یک دهه اخیر در شهر تهران سبب شکل‌گیری عرصه‌های متفاوتی از زندگی شهروندی شده است. از جمله مواهب شهر هوشمند برای کلان‌شهر تهران تسهیل امور مدیریت شهری است. از این منظر تحقیق حاضر تلاش دارد، با توجه به ارتباط بین شاخص‌های حکمروایی خوب شهری و هوشمندسازی، میزان تحقق پذیری شاخص‌های حکمروایی خوب شهری را مورد بررسی قرار دهد. روش تحقیق حاضر توصیفی ـ تحلیلی است که با استفاده از داده‌های میدانی (پرسش‌نامه) و آزمون‌های آماری مانند t-test ، و مدل‌های تصمیم‌گیری مانند ویکور مناطق هدف را به لحاظ شاخص‌های حکمروایی خوب شهری مقایسه نماید. در این تحقیق بررسی و ارزیابی شاخص‌های حکمروایی خوب شهری از نظر ساکنین مناطق شهر (2 و 10) تهران و هوشمند سازی از نظر کارشناسان و مسئولین شهرداری تهران مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است. جامعه آماری تحقیق منطقه 2 (به عنوان منطقه برخوردار) و منطقه 10 (به عنوان منطقه کم برخوردار) شهر تهران می‌باشد که با استفاده از آزمون کوکران حجم نمونه آماری 384 نفر (262 نفر از منطقه 2 و 122 نفر از منطقه 10) انتخاب شده است. علاوه بر این با استفاده از روش گلوله برفی برای بررسی رابطه بین شاخص‌های شهر هوشمند و حکمروایی خوب شهری تعداد 60 ( 40 نفر مسئولین و 20 نفر گروه کارشناس خبره) نفر از مسئولین و کارشناسان خبره انتخاب شده است. نتایج به دست آمده از تحقیق نشان داد میانگین مطلوبیت شاخص های حکمروایی خوب شهری در منطقه 10 شهر تهران کمتر از حد متوسط بوده بنابراین این منطقه از وضعیت نامناسب و نامطلوبی از حکمروایی بر خوردار است. نتایج حاصل از تحلیل مدل ویکور برای رتبه بندی مناطق نشان می‌دهد که منطقه 2 وضعیت بهتری داشته و منطقه 10 (به عنوان منطقه کم برخوردار) در اولویت اول برای بهبود شرایط اجرای حکمروایی خوب شهری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Comparative Analysis of good urban governance - Case Study: Regions 2 and 10 of Tehran

نویسندگان [English]

  • Shabnaz Khomejani 1
  • Rahim Sarver 2
  • Toba Amirazodi 3
  • Azade Arbabi sabzvari 3
1 PhD student in Geography and Urban Planning, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 Professor of Geography and Urban Planning, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
3 Associate Professor of Geography and Urban Planning, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Extended Abstract
Introduction
With the increasing population of urbanization, the new socioeconomic, physical, and environmental challenges of cities have complicated their management. In other words, the increasing of expansion, and complexity of problems in cities as well as becoming aware of the incompetent conventional system and top down decisions-making have led to a trend toward systems, in which all of decisions are made through cooperation between urban beneficiaries. Due to the many changes in cities, management was not feasible in the traditional way and insisting on continuing the process of traditional management did not cover the interests of all stakeholders and not creating spatial justice. Therefore, todays a procedure which is considered to be the most effective, the least expensive and the most constant is "Good Urban Governance". It can be defined as a procedure of managing municipal activities with cooperation and engagement of three sectors; public, private and civilized society in order to create a sound city with high level of living capabilities and constant development. A prominent feature of democratic governments is good governance which cannot be realized without democracy. Good governance results in a growing trust between citizens and governments, and ultimately public satisfaction. Among the new components that have influenced or changed the structure of today's cities, is the development of information and communication technologies, which is discussed with different titles such as electronic cities, digital cities and virtual cities. Now, a new concept that has been proposed in recent years with the focus on the use of information and communication technology for the quality development of urban life and its sustainability is the theory of creating smart cities. Therefore, moving towards creating smart cities is inevitable and necessary. What plays a constructive role in the development of infrastructure and the creation of such a city is good urban governance. The aim of this study was to identify factors affecting urban good governance in the creation of smart cities.
 
Methodology
The present inquiry is a descriptive-analytical study with an applied purpose. The data and information of this research were collected in two ways, library and survey, that in the survey method, the questionnaire tool was used that validity and reliability were confirmed by experts in this field. Collected information were classified and analyzed using SPSS software and using t-test, decision models such as VIKOR. Therefore, according to the purpose of examining the feasibility of indicators of good urban governance in urban areas of Tehran and the relationship between good urban governance indicators and intelligence, the indicators of good urban governance have been studied and evaluated by the residents of the 2nd and 10th districts of Tehran and smartening by the experts and officials of Tehran Municipality. The statistical Society of this research is the residents of District 2 (as a privileged area) and District 10 (as a less privileged area) in Tehran that by Using Cochran's sampling, the sample size of 384 (262 people from District 2 and 122 people from District 10) was calculated. In addition, using the snowball sampling to investigate the relationship between the indicators of smart city and good urban governance, 60 (40 officials and 20 experts), officials and experts have been selected.
Results and Discussion
The results indicated that in region 10 of Tehran, good urban governance indexes are not in desirable condition. The average desirability of good urban governance indicators in district 10 of Tehran is less than average, therefore, this region has an unfavorable and unfavorable situation of governance. The results of the analysis of the VIKOR model for ranking the regions showed that region 2 is in a better position compared to region 10. Therefore, region 10 (as a less privileged region) should be the first priority to improve the conditions for the implementation of good urban governance. According to the results, the average of all indicators in region two (except the lawfulness index) is higher than the theoretical average (number 3), so that this region has the highest value in the equity index (with an average of 3.48). Regarding region ten, it should be noted that only in the transparency index, they received a higher average than the theoretical average, and these averages were general and were obtained without taking into account the weight of the index. Since these indicators are not of equal importance, it is necessary to determine the importance or relative weight of each of them for a more accurate evaluation. In the present study, hierarchical analysis (AHP) has been used to determine the weight of the indicators. The weight obtained from the indices showed that the response index (with an index weight of 0.182) and the transparency index (with an index weight of 0.177) have the highest weight, respectively.
 
Conclusion
During the last several decades, various approaches have been proposed in the field of urban management that good urban governance is one of the most prominent of them. Now, this model is the best way out of the impasse of poverty and underdevelopment of cities. However, urban management in developing countries, including Iran, faces major constraints and challenges. On the one hand, these restrictions are associated with the growth of urban population and the rise of urbanization, and on the other hand, it faces the traditional structure of local institutions that are still not prepared for structural change. Considering the increasing amount of complexity of urban management problems in Iran, is increasing day by day, the application of the principles of good urban governance is an undeniable necessity. Despite the extensive political, economic, social and technological changes in the country and, consequently, increasing the level of public awareness and knowledge, a new concept in recent years with the focus on the use of information and communication technology for the quality development of urban life and its sustainability Is the theory of creating smart cities. But it should be noted that the necessary precondition for creating an intelligent society is a change in the body of urban management, in other words, moving towards good urban governance. In this regard, the present study was conducted with the aim of analyzing the indicators of good urban governance and the relationship between intelligence and indicators of good urban governance in the city of Tehran. For this purpose, two districts 2 and 10 of Tehran were selected. The findings showed that Region 2 is in a better position and Region 10 (as a less privileged region) is the first priority to improve the conditions for good urban governance.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Smart City
  • Good urban governance
  • Smart Urban governance
  • Urban Management
  • Regions 2 and 10 of Tehran
  1. استعلاجی، علیرضا و طالبی، فاطمه (1396) نقش شهر الکترونیک در ارتقا شاخص های توسعۀ پایدار شهری با تاکید بر بانکداری الکترونیک (مطالعۀ موردی: شهر کرج)، فصلنامه جغرافیا، دوره16، شماره 52، بهار 1396، صص. 53.
  2. اسماعیل­زاده، حسن؛ فنی، زهره؛ عبدلی، سیده فاطمه (1398) هوشمندسازی، رویکردی در تحقق توسعۀ پایدار شهری (مطالعۀ موردی: منطقۀ 6 تهران) ، فصلنامه پژوهش­های جغرافیای انسانی، دوره 51، شماره 1، صص. 157-145.
  3. افروغ، عماد (1377) فضا و نابرابری های اجتماعی – ارائه الگویی برای جدایی­گزینی فضایی و پیامدهای آن، تهران: انتشارات دانشگاه تربیت مدرس، صص. 138-139.
  4. بوچانی، محمد حسین (1386) لزوم بازبینی محتوایی مدیریت کلان­شهری، روزنامه اعتماد شماره 1342 ـ12.
  5. تاری، مهتا و رضائی، میثم (1398) سنجش و ارزیابی میزان حکمروایی خوب شهری در محله­های شهر فردوسیه شهرستان شهریار، فصلنامه پژوهش­های جغرافیای انسانی، دوره 51، شماره 1، صص. 40-23.
  6. روستایی، شهریور؛ پورمحمدی، محمدرضا؛ قنبری، حکیمه (1396) بررسی نقش ساختاری حکمروایی خوب شهری در ایجاد شهرهای هوشمند (نمونه: شهرداری تبریز)، نشریه پژوهش­ و برنامه­ریزی، دوره 8، شماره 31، صص. 146-123.
  7. سرور، رحیم؛ آشتیانی عراقی، مجیدرضا و اکبری، مجید (1396) واکاوی عوامل موثر بر تحقق پذیری مدیریت یکپارچه شهری (مطالعۀ موردی: کلانشهر تهران)، فصلنامه جغرافیا، دوره 15، شماره52، صص. 59-38.
  8. سعیدی، عباس؛ معصومی، کاوه؛ رحمانی فضلی، عبدالرضا و اطاعت، جواد ( 1397) حکمروایی آب و توسعۀ منطقه ای مورد مطالعه: منطقۀ آبیاری کرخه (خوزستان)، فصلنامه جغرافیا، دوره 16، شماره 56، صص. 18-7.
  9. سلیمانی، علیرضا؛ آفتاب، احمد و صدق کار، شبنم (1394) تحلیل و ارزیابی میزان تحقق پذیری حکمرانی خوب شهری در ارومیه، فصلنامه مدیریت شهری، دوره 7، شماره 21، صص.80-65.
  10. شکویی، حسین (1378) فلسفه­های محیطی و مکتب­های جغرافیایی، تهران: انتشارات گیتاشناسی، صص .163-153.
  11. فیروز آبادی، الهام (1396) ارزیابی شاخص­های حکمروایی خوب شهری (مطالعۀ موردی: شهر سیرجان)، پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، به راهنمایی: عیسی ابراهیم زاده، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سیستان و بلوچستان.
  12. قادرمرزی، حامد؛ احمدی، حسین؛ احمدی، عاطفه و جوان، فرهاد ( 1397) تحلیلی بر تاثیر حکمروایی خوب در بهبود کیفیت زندگی روستایی (مطالعۀ موردی: شهرستان دهگلان) ، فصلنامه جغرافیا، دوره16، شماره 58، صص. 198 -178.
  13. قنبری، حکیمه (1396) مدلسازی ساختاری نظریۀ شهر هوشمند بر پایه حکمروایی خوب شهری در ایران ( مطالعۀ موردی: شهرداری تبریز)، پایان نامه دکتری جغرافیا و برنامه ریزی شهری، به راهنمایی: شهریور روستایی ـ محمدرضا پور محمدی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تبریز.
  14. کاستلز، مانوئل(1380) عصر اطلاعات اقتصاد، جامعه و فرهنگ، ترجمه احمد عیلقیان و افشین خاکباز، جلد سوم، نشر طرح نو.
  15. کاوسی، الهه و محمدی، جواد (1399) تحرک و جابجایی هوشمند شهری و توسعۀ پایدار شهر شیراز، فصلنامه جغرافیا، دوره 18، شماره 65، صص. 20.
  16. منصور جمشید، فرزاد (1395) تحلیل عملکرد مدیریت شهری ایلام با تأکید بر شاخص­های حکمروایی خوب شهری، پایان نامه دوره کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، به راهنمایی: اکبر کیانی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه زابل.
  17. موحد، علی و همکاران (1393) بررسی حکمروایی خوب شهری در محله­های شهری (مورد مطالعه: منطقۀ 19 شهرداری تهران)، فصلنامه مطالعات برنامه­ریزی شهری، دوره3، شماره 7، صص 176- 147.
  18. نادری چگنی، زهرا (1393) ارزیابی و تحلیل میزان تحقق پذیری حکمرانی خوب شهری در شهر خرم­آباد، پایان نامه دوره کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری، به راهنمایی: دکتر مسعود صفایی، دانشکده علوم زمین و GIS، دانشگاه شهید چمران اهواز.
  19. هادی بیگلو، حسین (1397) تببین تحقق­پذیری حکمروایی خوب شهری با تأکید بر هوشمندسازی مکان (مطالعۀ موردی: شهر تهران)، فصلنامه مدیریت شهری، دوره13، شماره 52، صص 204-189.
  20. هادیلی، بهمن و زینالی، علی (1389) ضرورت ایجاد شهر الکترونیک در توسعۀ پایدار، فصلنامه فراسوی مدیریت، دوره 4، شماره 8، صص 32-52.
  21. Afrough, E. (1998) Space and Social Inequalities - Presenting a Model for Spatial Separation and Its Consequences, Publisher Tarbiat Modares University, pp. 138-139. [persian].
  22. Baker, W.E., Nohria, N. & Eccles, R.G (1992) The network organization in theory and practice, Journal of Classics of Organization Theory, Vol.8, pp..397-429.
  23. Buchani, M. H. (2007) The need for content review of metropolitan management, Etemad newspaper No. 13, pp.42-12. [persian].
  24. Baker, W., Nohria, N. & Eccles, R.G (1992) The network organization in theory and practice, Journal of Classics of Organization Theory, Vol.8, pp.397-429.
  25. Castells, M. (2001) The Information Age of Economics, Society and Culture, translated by Ahmad Eilghian and Afshin Khakbaz, Vol.3, Publisher New Plan. [persian].
  26. European Commission (2001) European Governance: A White Paper. Brussels: Commission of the European Communities.
  27. Estelaji, A. & Talebi, F. (2017) Electronics city role in promoting of indicators of sustainable development with emphasis on electronic banking (Case study in Karaj), Journal of Geography, 15, No.52, pp.53-66. [persian].
  28. European Commission (2001) European Governance: A White Paper. Brussels: Commission of the European Communities.
  29. Firoozabadi, E. (2017) Evaluation of indicators of good urban governance (Case study: Sirjan city), Master Thesis, Supervisor: Issa Ebrahimzadeh, Sistan and Baluchestan University, Faculty of Humanities. [persian].
  30. Ghadermarzi, H., Ahmadi, H., Ahmadi, A. & Javan, F. (2018) Analysis for affection of Good Governance on the quality of rural life (Case Study: Dehgolan County), Journal of Geography, Vol.16, No. 58, pp. 178-190. [persian].
  31. Ghanbari, H. (2017) Structural Modeling of Smart City Theory Based on Good Urban Governance in Iran (Case Study: Tabriz Municipality), PhD Thesis, Supervisor: Shahrivar Roustaei - Mohammad Rezapour Mohammadi, University of Tabriz, Faculty of Humanities. [persian].
  32. Gjerde, M. & de Sylva, S. (2018) Governance and recovery: comparing recent disaster recoveries in Srilanka and New Zealand, Procedia engineering, Vol.212, pp.527-534.
  33. Gjerde, M. & de Sylva, S. (2018) Governance and recovery: comparing recent disaster recoveries in Srilanka and New Zealand, Procedia engineering, Vol.212, pp.527-534.
  34. Hadi Biglou, H. (2018) Explanation of good urban governance with emphasis on location smart growth (Case study: Tehran), Journal of Urban Management, Vol.17, No.52, pp. 189-204. [persian].
  35. Hadili, B. & Zeinali, A. (2011) Necessity of Creating an Electronic City in Sustainable Development (Case Study: Tabriz zone 6), Journal of Beyond Management, Vol.4, No.15, pp. 32-52. [persian].
  36. Healey, P. (2015) Planning theory: the good city and its governance, International Encyclopedia of the social & Behavioral Sciences (second edition), pp..202-207.
  37. Healey, P. (2015) Planning theory: the good city and its governance, International Encyclopedia of the social & Behavioral Sciences (second edition), pp..202-207.
  38. Holohan, A. (2000) The challenge of becoming a network organization. Social Science Research Council. Los Angles: University of California Press, http://www. ssrc. org/programs/itic/publications/civsocandgov/holohanpolicy2. Pdf.
  39. Holohan, A. (2000) The challenge of becoming a network organization. Social Science Research Council. Los Angles: University of California Press, http://www. ssrc. org/programs/itic/publications/civsocandgov/holohanpolicy2. Pdf
  40. Ismailzadeh, H. & Fani, Z. & Abdoli, F. (2019) Making Smart; an Approach for Attaining Sustainable Urban Development (Case Study: District 6 Tehran), Journal of Human Geography Research, Vol.51, No.1, pp. 145-157. [persian]
  41. Kavousi, E. & Mohammadi, J. (2020) Assessment smart mobility and sustainable development of Shiraz, Journal of Geographical sciences, Vol.18, No.65, Summer 2020, p.20. [persian]
  42. Mansour Jamshid, F. (2016) Analysis of Ilam Urban Management Performance with Emphasis on Good Urban Governance Indicators, Master Thesis, Supervisor: Dr. Akbar Kiani, Zabol University, Faculty of Humanities, Department of Geography. [persian]
  43. Movahed, Ali et al. (2014) A Study of Good Urban Governance in Urban Neighborhoods (Case Study: District 19 of Tehran Municipality), Journal of Structure and function Studies, Vol.2, No.7, Fall 2014, pp. 147-176. [persian].
  44. Naderi Chegni, Z. (2014) Evaluation and analysis of the feasibility of good urban governance in Khorramabad, Master Thesis, Supervisor: Dr. Masoud Safaei, Shahid Chamran University of Ahvaz, Faculty of Earth Sciences and GIS. [persian].
  45. Parsons, T. (1960) Structure and Process in Modern Societies. Parsons, T. (1983) The Structure and Change of the Social System Edited by Washio Kurata (lectures from Parsons' second visit to Japan), Social Forces, Vol.39, No.1, pp.84–85.
  46. Popovych, O. (2008) Good Governance and Policy Addressing Poverty Alleviation in Ukraine for the requirement to obtain the Degree of Masters of Science, University of Twente.
  47. Roostaei, Sh., Pourmohammadi, M. R. & Ghanbari, H. (2017) The Role of Urban good governance Structure to Create Smart Cities (Case Study: Municipality OF Tabriz), Journal of Research and Urban Planning, Vol.8, No.31, pp. 123-146. [persian].
  48. Saeedi, A., Masoumi, K., Rahmani Fazli, A. & Obedience, J. (2018) Water Governance and Regional Development (Case study: Karkheh Irrigation Zone (Khuzestan)), Journal of the Geography, 16, No.56, pp. 5-19. [persian] 
  49. Sarvar, R., Ashtiani Iraqi, M. R. & Vakbari, M. (2017) Analysis of Factors Affecting the Realization of an integrated urban management using factor analysis (Case study
  50. Shokouei, H. (1999) New Thoughtd in the Philosophy of Geography: Environmental Philosophies and Geographical Schools, Publisher Gitashenasi, pp. 153-163. [persian].
  51. Soleimani, A., Aftab, A. & Sadegh Kar, Sh. (2015) Analysis and assessment the implementation of good urban governance in Urmia city, Journal of Urban Management Studies, Vol.7, No.21, pp. 65-80. [persian].
  52. Tari, M. & Rezaei, M. (2019) Measuring and evaluating of good urban governance in the neighborhoods of Ferdowsieh, Shahriar city, Journal of Human Geography Research, Vol.51, No.1, pp. 23-40. [persian].
  53. Virtudes, A. (2016) Good Governance Principles in Spatial Planning at Local Scale. Procedia engineering, Vol.161, pp.1710-1714.