هیدرودیپلماسی در عمل: تحلیل چالش رودخانه های مرزی ایران و نتایج امنیتی-انتظامی آن

نویسندگان

1 دانشیار جغرافیای سیاسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

2 کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

منابع آب به خصوص منابع آبی مشترک می‌توانند عامل مشارکت و همکاری بین کشورها و یا عامل ایجاد درگیری و تنش بین آن‌ها باشند که این مسئله به ساختارهای مدیریتی و بهره‌برداری از این منابع بستگی دارد. آنچه که منابع آب مشترک را به عاملی برای بحران و تنش بین کشورها تبدیل کرده است، عدم وجود ساختار مدیریتی مناسب در بهره‌برداری مشترک و حکمرانی آن بوده است. از این‌رو، تلاش برای درک پیچیدگی‌های جغرافیایی و سیاسی در حوضه رودخانه مرزی در قلمروی ملی و بین‌المللی باید دیدگاه‌های میان رشته‌ای و حیاتی را در نظر گرفت. به‌طوریکه منابع آب به خصوص منابع آبی مشترک می‌توانند عامل مشارکت و همکاری بین کشورها و یا عامل ایجاد درگیری و تنش بین آن‌ها باشند که این مسئله به ساختارهای مدیریتی و بهره‌برداری از این منابع بستگی دارد. بر این مبنا، جهت نگارش پژوهش حاضر از روش توصیفی-تحلیلی بهره گرفته شده است. پرسش-هایی که در پژوهش حاضر مطرح است؛ 1) ایران چگونه می‌تواند چالش رودخانه‌های مرزی خود را حل و فصل ‌نماید؟ 2) نتایج امنیتی- انتظامی چالش رودخانه‌های مرزی ایران کدام است؟ نتایج تحقیق نشان می‌دهد اگر کشور ایران مبتنی بر هیدرودیپلماسی و مدیریت یکپارچه رودهای مرزی در مناسباتش با همسایگان عمل نماید، می‌تواند در آینده خود را از بحران و به عبارت گویاتر فرابحران آب برهاند و به امنیت پایدار آبی در چهارگوشه ایران دست یابد که تحقق این امر می‌تواند نتایج امنیتی- انتظامی بحران کم آبی (آسیب‌پذیری معیشت، مهاجرت گسترده، بحران زیست محیطی، ناآرامی اجتماعی و...) که هم اکنون در مناطق مرزی کشور و برخی استان‌های بزرگ وجود دارد، کنترل و کمرنگ نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Hydro-diplomacy in practice: The Challenge of Iran's Border Rivers and Its Security Conforcement

نویسندگان [English]

  • Afshin Motaghi 1
  • Parisa Ghorbani sepehr 2
1 Associate Professor of Political Geography, Kharazmi University, Tehran, Iran.
2 MA of Political Geography, University of Tehran, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Extended Abstract
Introduction
In the world, the Middle East undoubtedly has the most hydropolitical issues, because one of the most important sources of water supply in this arid region is the permanent international rivers. Therefore, in this region, relations between countries on access to water resources are significantly related to economic and political relations. On this basis, Iran is one of the constituent and important countries of the Middle East region, which has common border rivers with its neighbors in four geographical locations. Nearly 22% (1918 km) of the country's common border 26 They form small and large rivers. (The total borders of the country are about 8755 km, of which 2700 km are sea and 4137 km are land). The largest river border is related to Aras river with a length of 475 km and the smallest river border is related to Diraj river with a length of only 2.5 km and is part of the common border between Iran and Iraq. The only navigable border river of Iran is Arvand River with a length of 86 km with Iraq. These rivers, especially the rivers entering the country, have created tensions today, which are expected to turn into raisins and wars in the not-too-distant future, and relations between existing countries. It will disturb the region, in which case it will have many security consequences for the geographical space of the country. Thus, the resulting trends, especially the environmental crisis formed by water scarcity in the border areas, will leave many security-disciplinary consequences, the results of which are especially important to know with a futuristic view to design strategies. Accordingly, the question that arises in the present study is how Iran can resolve the challenge of its border rivers and what are the security-disciplinary consequences of the challenge of Iran's border rivers?
methodology
Qualitative research includes a set of material-interpretive practices that make the world visible. Therefore, in accordance with the qualitative strategy, the "descriptive-analytical" research method has been used to conduct the research. It is worth mentioning that the present research is applied in terms of purpose. In this regard, in this research, in addition to illustrating what exists in the field of hydrodiplomacy and its performance in border river issues, it is also explained and explained its concept. In this article, library information, websites and first-hand sources have been used to collect and record it. The scope of this article is the border rivers of Iran, which with a systemic approach and based on hydrodiplomacy, seeks to provide scenarios and solutions to solve the water crisis of border rivers and reduce water challenges to facilitate NAJA missions.
 
Results and Discussion
About 22% of the common border of Iran is made up of 26 small and large rivers. Hence, the issue of water from a geopolitical perspective has not yet been considered in decision-making by Iranian decision-makers. Although today the issue of water crisis is one of the topics that has been discussed and there is not a day that is not discussed about various issues and aspects, its effects and consequences of wetland drying and improper consumption and management strategies inside, with However, the role of water from a regional and international perspective at the level of macro-diplomacy decisions has been small or overshadowed by other issues, including political and security considerations, has been of lower importance. From an international perspective, Iran is located in a region where the issue of water is of paramount importance along with the issue of energy. Only by looking at the hydropolitical conditions of the region (as a section of the geopolitical system) at the scale of neighboring countries, it can be seen that Iran is important not only in terms of political geography; But also the political conditions related to water and water interactions in the region have made Iran have unique characteristics from this perspective. Failure to pay attention to it can lead to irreparable damage. For example, despite past good cooperation between neighboring countries in the northwest of the country in the exploitation of the common Aras River, which originates from Turkey and is shared jointly between Iran, Azerbaijan and Armenia, due to the complexity Our political relations between Azerbaijan and Armenia and the activities of Turkey in the source, the existing stability can be shaken and the scope of this instability may extend to Iran as well. Thus, although the degree of dependence of water with foreign origin is between 7 to 8%, and this rate is not significant in the national dimension, but it is very important and sensitive in the regional dimension. For example, the dependence coefficient of Sistan to Helmand is almost 100%, Moghan region near Aras river is close to 80% and Sarakhs region is close to 90%. This dependence across political borders has led to the role of border waters in political relations between Iran and its neighbors. Because one of the main indicators of vulnerability to water shortage in a country is the degree of dependence on inflows across borders. Thus, the placement of water in the field of national security issues comes close to reality when a country is heavily dependent on rivers or streams that originate outside its territorial space to provide the water it needs. In the meantime, the historical and geohistorical records governing international rivers, as well as numerous agreements and many conflicts, have led to the hydropolitical formation of Iran's international rivers. Accordingly, in Iran, the main border rivers that are the cause of regional conflicts at different levels are: (Helmand, Harirod, Aras and Arvand River), of which the two rivers Helmand and Harirod, the most important rivers The entrances are in the east of the country, where part of the Iran-Afghanistan border is located on those two rivers.
 
Conclusion
Hydro-diplomacy has a great impact, especially in the integrated management of border waters, which in the current situation as a new tool with the help of the foreign policy apparatus to solve water crises and challenges, the results of which are "cooperation, convergence." "Interaction is the development of world water-based peace and humanism." Accordingly, a futuristic outline in order to create the desired conditions requires a review of our attitudes to water issues as an important issue, and with a realistic systemic approach, we can use hydrodiplomacy and negotiation management. With neighboring countries, the country achieved desirable and worthy results in the next decade. Because a futuristic systemic approach puts the medium and long-term perspective on its agenda, and by depicting scenarios using the institutional capacities of hydrodiplomacy to acquire and exploit water resources in neighboring countries, می‌آید. Therefore, in the present era, it is not a secret that Iran is in the midst of a water crisis in the current situation, and in the same way, it is heading towards the trans-crisis, which can be used by using the capacity of hydro-diplomacy to realize the country's water rights. Took effective steps for peaceful coexistence, and on the other hand, controlled and managed the predicted water-based tensions and conflicts, and then proceeded to peacefully allocate appropriate border waters. Therefore, in order to solve the country's water crisis, Iranian policymakers and politicians must put a future-oriented approach based on hydro-diplomacy on their agenda so that they can achieve the desired conditions in terms of access and supply of water resources in the next decade. 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Hydrodiplomacy
  • Integrated Water Resources Management
  • Border Rivers
  • Iran
  1. اطاعت، جواد و ورزش، اسماعیل (1391) هیدروپلیتیک هیرمند: دلایل، آثار و پیامدها، پژوهش‌های جغرافیای انسانی، دوره 44، شماره 80، ص. 193-212.
  2. بای، یار محمد (1385) هیدروپلیتیک رودهای مرزی ایران، تهران: انتشارات مؤسسه فرهنگی مطالعات تحقیقات بین المللی ابرار معاصر.
  3. بدیعی ازنداهی، مرجان؛ گودرزی مهر، سعید و رحیمی هرآبادی، سعید (1390) نقش تغییرات مورفولوژی رودخانه مرزی هیرمند در روابط سیاسی ایران و افغانستان، پژوهش­های جغرافیای انسانی، دوره 43، شماره 78، صص. 220-197.
  4. برزگری بنادکوکی، فاطمه؛ ملکی‌نژاد، حسین و حسینی، سید محمد مهدی (1394) مدیریت تلفیقی منابع آب در محدوده حوضه آبریز دشت یزد- اردکان با تاکید بر پایداری زیست محیطی، مجله تحقیقات منابع آب ایران، دوره 12، شماره 12، صص. 119-114.
  5. پاپلی یزدی، محمدحسین و وثوقی، فاطمه (1390) نگاهی به دیپلماسی آب ایران، مشهد: انتشارات پاپلی.
  6. پارسا، بهزاد (1391) بررسی تطبیقی دیپلماسی آب بر روابط ایران با کشورهای همسایه­ی شرقی و غربی (هیدروپلیتیک رودخانه­های مرزی)، پایان نامه کارشناسی ارشد علوم سیاسی، به راهنمایی بهزاد پارسا، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
  7. پاک نژاد متکی، حمیدرضا و فرجی راد، عبدالرضا (1389) هیدروپلیتیک رودخانه مرزی ارس و تأثیر آن بر امنیت استان اردبیل، فصلنامه جغرافیایی سرزمین، دوره 7، شماره 28، صص. 95-79.
  8. جان پرور، محسن (1396) نگرشی نو در مطالعات مرزی، تهران: انتشارات انجمن ژئوپلیتیک.
  9. جعفری ولدانی، اصغر (1365) نگرشی به عهدنامه 1975 ایران و عراق، مجله حقوقی، دوره 5، شماره 5، صص. 99-65.
  10. دهشیری، محمدرضا و حکمت آرا، حامد (1397) دیپلماسی آب ایران در قبال همسایگان، فصلنامه سیاست­های راهبردی و کلان، دوره 6، شماره 4، صص. 616-596.
  11. سامعی، سمیرا؛ اخباری، محمد و حیدری، غلامحسین (1399) همکاری­های منطقه­ای ایران با همسایگان غربی بر مبنای دیپلماسی آب (مطالعه موردی: عراق و ترکیه)، فصلنامه جغرافیا (برنامه ریزی منطقه­ای)، دوره 10، شماره 3، صص. 619-605.
  12. شربتی، مجتبی (1383) بررسی نقش ژئوپلیتیک افغانستان و تأثیر آن بر امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک، دوره 6، شماره 19، صص. 123-107.
  13. عراقچی، سیدعباس (1393) دیپلماسی آب، از منازعه تا همکاری، فصلنامه سیاست خارجی، دوره 3، شماره 4، صص. 119-91.
  14. قربانی سپهر، آرش؛ انصاری، زهرا و سلطان محمدی، زهرا (1397) درآمدی بر هیدروپلیتیک منطقه خلیج فارس، فصلنامه مطالعات خلیج فارس، دوره 14، شماره 3، صص. 25-16.
  15. قربانی سپهر، آرش؛ جان پرور، محسن و میرشکاری، محمدرضا (1396) نگرش واقع­گرایانه به هیدروپلیتیک جنوب غرب آسیا، تهران: مجموعه مقالات همایش دیپلماسی آب و فرصت­های هیدروپلیتیک غرب آسیا، دانشگاه خوارزمی.
  16. قربانی سپهر، پریسا (1399) واکاوی پیامدهای امنیتی تغییر اقلیم بر کشور ایران با رویکرد حکمروایی شایسته، پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیای سیاسی، به راهنمایی یاشار ذکی، دانشگاه تهران.
  17. قریشی، سیده زهرا؛ میان آبادی، حجت و موسوی شفائی، مسعود (1398) نقش قدرت در دیپلماسی آب، مجله تحقیقات منابع آب ایران، دوره 15، شماره 2، صص 264-242.
  18. کاویانی راد، مراد و همکاران (1398) شناسایی و تحلیل متغیرها و شاخص­های مؤثر در اهمیت راهبردی هریرود برای ایران با رویکرد تحلیل تأثیرات متقابل، نشریه تحقیقات کاربردی در علوم جغرافیایی، دوره 19، شماره 55، صص 22-1.
  19. کاویانی‌راد، مراد(1384) مناسبات هیدروپولیتیکی ایران و افغانستان، مطالعات راهبردی، دوره 8، شماره 2، صص 237-358.
  20. کریمی پور، یدالله (1394) جغرافیا؛ نخست در خدمت صلح (نگرشی به مناسبات ایران و همسایگان)، تهران: تشر انتخاب.
  21. کریمی پور، یدالله و همکاران (1396) تبیین پیامدهای امنیتی تغییر اقلیم در حوضه آبریز مرکزی ایران، نشریه تحقیقات کاربردی در علوم جغرافیایی، دوره 17، شماره 46، صص. 92-73.
  22. متقی دستنایی، افشین و قربانی سپهر، آرش (1399) دیپلماسی آب و سکونتگاه­های شهری (با تأکید بر شهر مرزی زابل و رودخانه مرزی هیرمند)، فصلنامه مطالعات برنامه ریزی سکونتگاه­های انسانی، دوره 15 شماره 3، صص. 890-783.
  23. متقی، افشین و همکاران (1397) شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر در مناسبات مناسبات هیدروپلیتیک ایران و افغانستان در حوضه آبریز هریرود، دوفصلنامه مطالعات شبه قاره، دوره 10، شماره 34، صص. 256-235.
  24. مجتهدزاده، پیروز (1374) آب، محیط زیست و ژئوپلیتیک، فصلنامه خاورمیانه، دوره 6، شماره 10، صص. 837-828..
  25. مجتهدزاده،پیروز (1381) جغرافیای سیاسی و سیاست جغرافیایی، تهران: انتشارات سمت.
  26. محمودی، سید علی و حکمت آرا، حامد (1398) دیپلماسی آب و اختلاف­های آبی در منطقه آسیای مرکزی، مطالعات اوراسیای مرکزی، دوره 12، شماره 1، صص. 218-199.
  27. مهکویی، حجت؛ جاجرمی، کاظم و پیشگاهی­فرد، زهرا (1393) بررسی وضعیت منابع آب به ویژه آب شیرین و کمبود آن در کشورهای خلیج فارس،‌ فصلنامه برنامه­ریزی منطقه­ای، دوره ، شماره 13، صص. 143-133.
  28. مهکویی، حجت؛ جابری، کاظم و زهرا پیشگاهی­فرد (1393). تهدیدات زیست محیطی در کشورهای منطقۀ ژئوپلیتیکی خلیج فارس با تأکید بر بحران آب، فصلنامۀ برنامه­ریزی منطقه­ای، دوره 4، شماره 13، صص. 143-133.
  29. میرشکاری، محمدرضا و قربانی سپهر، آرش (1396) چالش­های هیدروپلیتیکی ایران در منطقه خلیج فارس، تهران: مجموعه مقالات همایش دیپلماسی آب و فرصت­های هیدروپلیتیک غرب آسیا، دانشگاه خوارزمی.
  30. نامی، محمدحسین و محمدپور، علی (1389) بررسی هیدروپلیتیک حوضه­های غرب کشور «نمونه: زاب، سیروان و الوند»، مجله جغرفیا و توسعه ناحیه­ای، دوره 8، شماره 14، صص. 165-133.
  31. نیکوئی، علیرضا و زیبایی، منصور (1391) مدیریت منابع آب و امنیت غذائی حوضه زاینده رود: کاربرد روش تحلیل یکپارچه حوضه آبریز رودخانه، نشریه اقتصاد و توسعه کشاورزی (علوم صنایع و کشاورزی)، دوره 26، شماره 3، صص. 196-183.
  32. Araghchi, S. A. (2015) Hydro Diplomacy: From Conflict to Cooperation, Foreign Policy Quarterly, Vol. 3, No. 4, pp. 119-91. [Persian].
  33. Badiee Azendahi, M., Goodarzi Mehr, S. & Rahimi Herabadi, S. (2012) The Role of Morphological Changes Hirmand Border River in Political Relations of Iran and Afghanistan, Human Geography Research, Vol. 43, No. 78, p. 220-197. [Persian].
  34. Barzegari Banadkooki, F., Malekinezhad, H. & Hosseini, S. M. M. (2016) Conjunctive Water Resources Management with Emphasis on Environmental Sustainability in Yazd-Ardakan Basin, Iranian Journal of Water Resources Research, Vol. 12, No. 12, pp. 119-114. [Persian].
  35. Bay, Y. M. (2007) Hydropolitics of Iran Border Rivers, Tehran: Publications of Abrar Contemporary International Cultural Studies Institute. [Persian].
  36. Beach, H., Hamner, J., Hewitt, J. J., Kaufman, E., Kurki, A., Oppenheimer, J. & Wolf, A. (2000) Transboundary freshwater dispute resolution: Theory, practice, and annotated references, New York: United Nations University Press.
  37. Chakrabarty, B. K. (2001) Urban Management Concepts, Principles, Techniques and Education, Cities, Vol.18, No pp. 331-345. https://doi.org/10.1016/S0264-2751(01)00026-9.
  38. Dehshiri, M. R., & Hekmatara, H. (2019) Iran's Hydro-diplomacy towards its Neighbours, Quarterly Journal of Strategic and Macro Policies, Vol. 6, No. 4, pp. 616-596. [Persian].
  39. Etaat, J., & Varzesh, I. (2013) Helmand Hydropolitics: Reasons, Effects and Consequences, Human Geography Research, Vol. 44, No. 80, pp. 193-212.[Persian].
  40. FAO. (2016) AQUASTAT Main Database, Food and Agriculture Organisation of the United Nations (FAO). Accessed 08/06/2018. http://www.fao.org/nr/water/aquastat/main/index.stm.
  41. Fathian, F., Morid, S. & Kahya, E. (2014) Identification of trends in hydrological and climatic variables in Urmia Lake basin, Iran, Appl. Climatol., Vol. 119, No. 3-4, pp. 443–464. https://DOI.org/:10.1007/s00704-014-1120-4.
  42. M. (2005) Leadership & Sustainability: System Thinkers in Action, Thousand Oaks, CA: Corwin Press, Inc.
  43. Ghorbani Sepehr, A., Ansari, Z. & Soltan Mohammadi, Z. (2016) An Introduction to the Hydropolitics of the Persian Gulf Region, Persian Gulf Studies Quarterly, Vol. 14, No. 3, pp. 25-16. [Persian].
  44. Ghorbani Sepehr, A., Janparvar, M. & Mirshakari, M. R. (2018) A Realistic Approach to Southwest Asia Hydropolics, Tehran: Proceedings of the Conference on Water Diplomacy and West Asia Hydropolitical Opportunities, Kharazmi University. [Persian].
  45. Ghorbani Sepehr, P. (2021) Analysis of the security consequences of climate change on Iran with a decent governance approach, Master Thesis in Political Geography, under the guidance of Yashar Zaki, University of Tehran. [Persian].
  46. Ghoreishy, S. Z., Mianabadi, H., & Mousavi Shafaei, M. (2019) The Role of Power in Water Diplomacy, Iranian Journal of Water Resources Research, Vol. 15, No. 2, pp. 264-242. [Persian].
  47. Havard, H. Gleditsch, N. P. and Hans P.W. Toset. (2000) Shared Rivers and Interstate Conflict, Political Geography. Vol. 19. pp. 971–996.
  48. Jafari Valdani, A. (1987) A Look at the 1975 Iran-Iraq Agreement, Legal Journal, Vol. 5, No. 5, pp. 99-65. [Persian].
  49. Janparvar, M. (2017) A New Approach in Border Studies, Tehran: Geopolitical Association Publications. [Persian].
  50. Karandish, F. & Hoekstra, A. (2017) Informing National Food and Water Security Policy through Water Footprint Assessment: the Case of Iran. Journal of  water, 9, No. 35, pp. 1-25. https:// DOI:10.3390/w9110831.
  51. Karimipour, Y. (2015) Geography; First in the service of peace (an attitude towards relations between Iran and its neighbors), Tehran: Tasr-e-Entekhab. [Persian].
  52. Karimipour, Y., & et al. (2018) Explaining the Security Consequences of Climate Change in the Central Basin of Iran, Journal of Applied researches in Geographical Sciences, Vol. 17, No. 46, pp. 92-73. [Persian].
  53. Kaviani Rad, M. (2006) Hydropolitical Relations between Iran and Afghanistan, Strategic Studies, Vol. 8, No. 2, pp. 237-358. [Persian].
  54. Kaviani Rad, M. & et al. (2019) dentifyiIdentifying and Analyzing the Effects of Variables and Indicators Effectively on the Strategic Importance of Harirud for Iran with the Interaction Impact Analysis Approach, Journal of Applied researches in Geographical Sciences, Vol. 19, No. 55, pp. 22-1. [Persian].
  55. Kayhanian, M. & Tchobanoglous, G. (2016) Water reuse in Iran with an emphasis on potable reuse, Journal of Scientia Iranica, Vol. 23, No. 4, 1594-1617. https://DOI.org/10.24200/SCI.2016.2231.
  56. Madani, K. (2014) Water management in Iran: What is causing the looming crisis?, Environ. Stu. Sci., Vol. 4, No. 3, pp. 315-328. https://DOI.org/10.1007/s13412-014-0182-z.
  57. Mahkouei, H., Jajarmi, K. & Pishgahi Fard, Z. (2015) Investigation of the situation of water resources, especially fresh water and its scarcity in the Persian Gulf countries, ‌ Regional Planning Quarterly, Vol. 4, No. 13, pp. 143-133. [Persian].
  58. Mahkouie, H., Jaberi, K. & Pishgahifard., Z. (2015) Environmental threats in the countries of the Persian Gulf geopolitical region with emphasis on water crisis, Regional Planning Quarterly, Vol. 4, No. 13, pp. 143-133. [Persian].
  59. Mahmoudi, S. A. & Hekmatara, H. (2019) Water Diplomacy and Water Disputes in the Central Asian Region, Central Eurasian Studies, Vol. 12, No. 1, pp. 218-199. [Persian].
  60. Mirshakari, M. R. & Ghorbani Sepehr, A. (2018) The Hydropolitical Challenges of Iran in the Persian Gulf, Tehran: Proceedings of the Conference on Water Diplomacy and Hydropolitical Opportunities in West Asia, Kharazmi University. [Persian].
  61. Mojtahedzadeh, P. (1996) Water, Environment and Geopolitics, Middle East Quarterly, Vol. 6, No. 10, pp. 837-828. [Persian].
  62. Mojtahedzadeh, P. (2003) Political Geography and Geographical Politics, Tehran: Samat Publications. [Persian].
  63. Mottaghi, A., et al. (2018) Identifying and analyzing the factors affecting the hydropolitical relations of Iran and Afghanistan in the Harirud Basin, Journal of Subcontinental Studies, Vol. 10, No. 34, pp. 256-235. [Persian].
  64. Mottaqi Dastanaei, A. & Ghorbani Sepehr, A. (2020) Water diplomacy and urban settlements (With emphasis on the border town of Zabul and the Hirmand Frontier River), Quarterly Journal of Human Settlement Planning Studies, Vol. 15, No. 3, pp. 890-783. [Persian].
  65. Nami, M. H., & Mohammadpour, A. (2011) Hydropolitical Assessment of the Western Basins in Iran:A Case Study on Zab, Sirvan, and Alvand, Journal of Geography and Regional Development, Vol. 8, No. 14, p. 165-133. [Persian].
  66. Nikouei, A. & Zibaei, M. (2012) Water Resources Management and Food Security in Zayandeh Rud Basin: An Integrated River Basin Analysis, Journal of Agricultural Economics and Development (Industrial and Agricultural Sciences), Vol. 26, No. 3, pp. 196-183. [Persian].
  67. Paknejad motaki, H.R. & Faraji Rad, A. (2011) The hydropolitic of Aras river border and its effect on the security of Ardabil province, Geographical Quarterly of Sarzamin, Vol. 7, No. 28, pp. 95-79. [Persian].
  68. Papli Yazdi, M. H., & Vosoughi, F. (2012) A Look at Iranian Water Diplomacy, Mashhad: Papli Publications. [Persian].
  69. Parsa, B. (2013) A Comparative Study of Water Diplomacy on Iran's Relations with Eastern and Western Neighboring Countries (Hydropolitics of Border Rivers), Master Thesis in Political Science, Supervised by Behzad Parsa, Islamic Azad University, Tehran Branch, Central. [Persian].
  70. Samei, S., Akhbari, M. & Heidari, G.h. (2020) Regional Cooperation Between Iran and Western Neighbors based on Water Diplomacy (Case Study: Iraq and Turkey), Quarterly Journal of New Attitudes in Human Geography, Vol. 12, No. 3, pp. 185-171. [Persian].
  71. Sharbati, M. (2005) A Study of the Geopolitical Role of Afghanistan and Its Impact on the National Security of the Islamic Republic of Iran, Quarterly Journal of Strategic Defense Studies, Vol. 6, No. 19, pp. 123-107. [Persian].
  72. Sharifikia, M. (2013) Environmental challenges and drought hazard assessment of Hamoun Desert Lake in Sistan region, Iran, based on the time series of satellite imagery. Nat. Hazards 2013, Vol. 65, No. 1,, pp. 201–217. https://DOI:10.1007/s11069-012-0353-8.
  73. Tarlock, A. (2001) The changing environment of international water management law, Water Law, 12, No. 6,  pp. 351-357.
  74. Toset, H., Gleditsch, N. & Hegre, H. (2000) Shared rivers and interstate conflict”. Political Geography, 19, No. 8, pp. 971-976. https://DOI.org/10.1016/S0962-6298(00)00038-X.
  75. United Nations. (2015) World Population Prospects: The 2015 Revision; United Nations: New York, NY, USA, 2015. Availableat:https://www.un.org/en/development/desa/publications/world-population-prospects-2015-revision.html.