مکان‌یابی برای احداث بندرخشک جهت پشتیبانی از بنادر استان ‌گیلان

نوع مقاله : مقاله مستخرج از رساله دکتری

نویسندگان

1 گروه لجستیک،موسسه آموزشی کشتیرانی

2 گروه آموزشی مدیریت محیط زیست دانشکده علوم و فنون دریائی دانشگاه ازاد اسلامی تهران-شمال

3 گروه مدیریت و مهندسی صنایع،دانشگاه صنعتی مالک اشتر

4 گروه محیط زیست، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی

5 گروه فیزیک دریا، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده

هدف از این پژوهش تعیین و پیشنهاد مکانهای مناسب برای احداث بندر خشک برای پشتیبانی لجستیک از بنادر استان گیلان است.ابتدا شاخصهای الزامی ایجاد بندر خشک مورد مطالعه کتابخانه‌ای و بررسی مقاله‌های معتبر روز دنیا قرار گرفت. با نظرخواهی خبرگان دانشگاهی و اجرائی سازمانهای ذیربط، شاخص های مربوطه مورد تصدیق و صحه‌گذاری قرار گرفت. پس از بررسی آماری حجم بار بنادر استان گیلان و دو استان مازندران و گلستان و در کل 8 استان بیشتر مرتبط با این حوزه و با بررسی نقشه‌های DEM,Shape file و نیز مسیر ریلی راه آهن استان گیلان و استانهای مجاور و نظر خبرگان و انطباق علمی مشخص شد که برای بهره‌گیری بیشتر از سرمایه‌گذاری می‌بایست تاسیس بندر خشک با فاصله دور از ساحل در استان قزوین انجام شود. لذا شناسائی پارامترهای مهم در مکان‌یابی مناطق مستعد احداث بندر خشک در استان قزوین با نظرخواهی مجدد از خبرگان انجام و تعداد 20 عامل مهم مشخص شد.سپس تعداد 10 عامل مهمتر که نقشه لایه‌های اطلاعاتی آن موجود بود بررسی شد و طراحی پرسش نامه مقایسات زوجی برای وزن دهی پارامترهای مورد نظر انجام گردید. با توجه به متغیرها و ضرایب وزنی نسبی شاخص‌های ارائه شده توسط خبرگان با استفاده از روشAHP، وزن‌بندی نهائی هر معیار و اولویت‌بندی معیارها در نرم افزارExpert Choice محاسبه شد. نزدیکی به خطوط حمل و نقل ریلی بعنوان مهمترین فاکتور شناسائی شد. در نهایت با تولید و تحلیل نقشه همپوشانی وزن‌دار لایه‌های اطلاعات مکانی از طریق نرم‌افزار ArcGIS، نقشه 5 اولویت مکانی جایگاه‌های مستعد جهت احداث بندر خشک تهیه، مشخص و پیشنهاد شدند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Locating for the construction of a dry port for support the ports of Gilan province

نویسندگان [English]

  • Afshin Ghorbaninejad balagafshe 1
  • Mahnaz Mirza Eebrahim Tehrani 2
  • Reza Hosnavi 3
  • Seyed Ali Jozi 4
  • Masoud Torabiazad 5
1 Logistic department. Shipping Training Institute
2 Department of Environment, North Tehran Branch, Islamic Azad University
3 Professor of Systems and Productivity, Faculty of Management and Industrial Engineering, Malek Ashtar University of Technology
4 Department of Environment, North Tehran Branch, Islamic Azad University,
5 Department of Marine Physics, North Tehran Branch, Islamic Azad University
چکیده [English]

The purpose of this project is to propose suitable places for the construction of a dry port to support the ports of Gilan province. First, the mandatory indicators for the establishment of a dry port were studied in the library and reviewed the world's most authoritative articles. With the opinion of academic and executive experts of the relevant organizations, the indicators related to the confirmation and validation of placement. After the statistical analysis of the cargo volume of the ports of Gilan province and the two provinces of Mazandaran and Golestan and in total 8 more provinces related to this area and by examining the DEM maps, Shape file as well as the railway track of Gilan province and neighboring provinces and the opinion of experts and Scientific adaptation. It was found that in order to make the most of the investment, a dry port should be established far from the coast in Qazvin province. Important factors in the location of areas prone to dry port construction in Qazvin province are done by asking experts again and the number of 20 important factors is determined. Determining the desired concepts was done. According to the indicators and weighted indicators of the relative coefficients provided by the experts using the AHP method, the final weighting of each indicator and determining the criteria was calculated in the Expert Choice software. Proximity to rail transportation lines became one of the most important identification factors. Finally, by producing and downloading a weighted coverage map of spatial information layers through ArcGIS software, a map of 5 locations of places prone to the construction of a dry port was prepared, specified and suggested.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Dry Port
  • Location
  • Hierarchical Analysis
  • Railway
  • Spatial Information Layers