توسعه منطقه مکران در گرو اتخاذ راهبرد دریایی و آمایش سرزمین

نوع مقاله : علمی - پژوهشی

نویسنده

دانشیار جغرافیای سیاسی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

ایران در مسیر توسعه با چالش های فراوان زیست محیطی، ساختاری و ژئوپلیتیکی مواجه است. ادامه روندها و فرایندهای موجود در ایران، توسعه را برای ایرانیان دور از دسترس خواهد کرد. به نظر می رسد تغییر نگرش و راهبرد کشورداری بر اساس ظرفیتهای جغرافیایی و محیطی کشور می تواند به اصلاح روند توسعه کمک شایانی کند. در این میان، منطقه بکر سواحل اقیانوسی مکران به عنوان مهمترین منطقه راهبردی ایران که ظرفیتهای بی شماری دارد، می تواند در خدمت توسعه ایران قرار گیرد. بر این اساس، هدف پژوهش، شناخت چالش های توسعه در ایران و ضرورت تبیین تغییر نگاه راهبردی در سیاستهای کلان کشور از رویکرد راهبردی خشکی پایه به رویکرد راهبردی دریاپایه و ساحلی بر اساس ظرفیتهای منحصر به فرد منطقه مکران است. نتایج پژوهش نشان می دهد که سواحل مکران به دلیل دسترسی مستقیم به آبهای اقیانوسی، بکر بودن و موقعیت راهبردی و کریدوری از ظرفیت و توانمندی بسیار بالایی برای برنامه های توسعه اقتصادی، صنعتی، خدماتی، شهری و گردشگری برخوردار است که می تواند دروازه و پیشران توسعه پایدار ایران گردد. لازمه فعال سازی ظرفیت های مکران، انتخاب و اجرای آمایش سرزمین و راهبرد دریایی و ساحلی است که نه تنها می تواند باعث تولید امنیت و توسعه در جنوب شرق ایران گردد؛ بلکه می تواند باعث تقویت جایگاه و مناسبات بین المللی ایران، تولید قدرت، نجات و بازخیزی تمدن ایران گردد که می توان از آن به عنوان «دروازه امید و توسعه ایران» یاد کرد.
واژگان کلیدی: راهبرد دریایی، آمایش سرزمین، سواحل مکران، بندر چابهار، توسعه پایدار.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

The Development of Makran Depends on the Adoption of Maritime Strategy and Land Use Planning

نویسنده [English]

  • Hadi Veicy
Associate Professor of Political Geography, Payame Noor University, Tehran, Iran
چکیده [English]

Extended Abstract 
Introduction
The vast territory of Iran is one of the dry and scarce water regions of the world. In this dry climate, Iranians lived for many centuries and adapted to the dry land and created a magnificent civilization based on the aqueduct mechanism and water engineering and respect for nature. This civilization was created and continued with the strategy and attitude of land-basic. However, in recent decades, due to industrial quantitative growth policies and the increasing growth of urbanism and consumer-oriented lifestyles and neglecting the principles of sustainable development and land use planning, it has faced congestion and overload, the consequences of which threaten environmental security and even civilization survival is parts of the central plateau of Iran. In such a situation and under the pressure of sanctions, Iran's ecological resilience has become very fragile. The solution is to change the strategy from an internal and land-based approach to a sea-based, coastal and external strategic approach. Therefore, the main question of research is what are the advantages of Makran region and how can its capacities be used for regional development and Iran? In response to this question, the hypothesis of the research is that Makran region, within the framework of land use planning and maritime civilization strategy, has great economic, transit, geopolitical, geo-economic, tourism and settlement advantages and opportunities that can act as a gateway of hope and development in the future of Iran.
Methodology
The present research is practical in nature. This research has been done by descriptive and analytical method. The purpose of the study is to identify the challenges of development in Iran and the necessity of explaining the strategic change in the macro policies of Iran from the land-based strategic approach to the sea-based and coastal strategic approach based on the unique capacities of the Makran region. Although the study area is the whole of Iran, but due to the problem solving perspective, a special emphasis has been placed on the Makran region. The southeastern coast of Iran, which corresponds to the coast of Iran in the Oman Sea, is known as Makran coast or region. This geographic range starts from Sirik in the south of Minab and continues to the Iran-Pakistan border in the Gulf of Gwadar. This coastal area is more than 600 km long, of which about 300 km is in the south of Sistan and Baluchistan province and in the four districts of Dashtiari, Chabahar, Kanarak and Zarabad and about 300 km in Hormozgan province and in Jask and Sirik districts. These six districts and Makran coastal strip together have an area of about 32 thousand square kilometers, which is nearly three times the size of the country of Qatar and about nine times the size of the Emirate of Dubai.
 
Results and Discussion
Iran's territory, nation and governance system are facing many challenges, some of which have become acute. Sanctions, administrative and organizational corruption, inflation, unbalanced development and inequality, geopolitical tensions and international challenges are some of them. But among various crises, environmental instability and water tensions and ecological hazards are perhaps the most important challenges that threaten even the existence and survival of Iran's civilization. Continuous droughts and climate changes and sanctions policies and the international community's cooperation with the United States' policies against Iran have intensified the effects of environmental risks and water tensions. Self-reliance and industrial and agricultural self-sufficiency policies without absorbing new water optimization technologies and continuing to rely on the traditional agricultural system and the lifestyle of consumer-oriented urbanism and the polar urban system have strengthened Iran's sustainable challenges. In case of lifting the embargo and normalizing the relations with the countries of the world, one of the most important development plans based on land development and the adoption of a maritime strategy is to pay attention and focus on Makran's ocean coasts. The coast of Makran, which includes the cities of Dashtiari, Chabahar, Konarak, Zarabad, Jask and Sirik, is one of the less developed regions of Iran, which has not been used the abundant potentials so far. Geostrategic and strategic capacities, economic and commercial and transit capacities, extraordinary geopolitical and geo-economic position, high potentials of fishing and fishing industry, tourism capacities, the gateway to Eurasia and the connection of Central Asian republics and Afghanistan to the coastal countries of the world and close to major global markets of the Indian subcontinent and East Asia are only part of the talents of this region, which can create extensive employment and entrepreneurship. In the framework of Iran's development program based on the principles of land use planning and Iran's maritime and coastal strategy, the establishment of large urban settlements, the location of oil, gas and refining and petrochemical processing industries and export docks, investment in the fields of tourism and entertainment industries, development Connecting Makran beaches to the rail network, building an international airport city, the establishment of the Chabahar-Bandar Abbas coastal highway, and building large desalination industries are the most important infrastructures needed for development in Makran beaches. In this framework, planning and investing and attracting international funds to activate Makran's capacities can make Makran the gateway to hope and sustainable development of Iran and save Iran from its current state of reduction.
 
Conclusion
Among the long coasts of Iran, due to its direct access to ocean waters, strategic location and corridor, Makran has a very high capacity and ability for economic, industrial, service, urban and tourism development programs, which can become the gateway and driver of development of Iran. In such a way that the selection and implementation of land use planning and maritime strategy for the development of Makran coasts can not only produce security and development in the southeast of Iran; but also, it can strengthen Iran's position and international relations, generate power, save and revive Iran's civilization, which can be referred to as "the gateway of Iran's hope and development".

کلیدواژه‌ها [English]

  • Development
  • Maritime Strategy
  • Land Use Planning
  • Makran Coast
  • Chabahar Port
  1. احراری رودی، محی الدین و شاهرخی خرگردی، ژیلا (1387). زمین گردشگری در چابهار، فصلنامه علوم زمین، دوره 17، شماره 67، صص. 53-46. https://www.gsjournal.ir/article_57783_1f893eae642d7656dbf3aab69dc57ec5.pdf
  2. احمدی­پور، زهرا؛ مختاری هشی، حسین؛ افتخاری، عبدالرضا رکن­الدین و وزین، نرگس (1386). بررسی روند شتاب توسعه یافتگی فضاهای سیاسی ـ اداری کشور مطالعه موردی: استان­های ایران در برنامه­های اول تا سوم توسعه، فصلنامه ژئوپلیتیک، دوره 3، شماره 7، صص 49-22. https://journal.iag.ir/article_57259_23008aa31ca01700ed2cf131eb763f5c.pdf
  3. احمدی، سید عباس و احمدی، ابراهیم (1396). بررسی توانمندی­های راهبردی منطقه آزاد چابهار در راستای وزن ژئوپلیتیکی و قدرت ملی ایران (از منظر داخلی، منطقه­ای و بین­المللی)، راهبرد، دوره 26، شماره 2، صص. 262-235. https://rahbord.csr.ir/article_124635_b0c1f07852820f07db56548c721453e1.pdf
  4. امیری، علی (1399). تبیین نقش نیروی دریایی در قدرت دریایی جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه ژئوپلیتیک، دوره 1، شماره 16، صص. 182-138. https://journal.iag.ir/article_92347_29d900a224b56917d345edf3e27fd8f8.pdf
  5. پاپلی یزدی، محمد حسین (1372). تمرگزکرایی و عدم تمرکزگرایی و اثرات آن نمونه مسائل اداری، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره 29، صص. 217-191. http://ensani.ir/file/download/article/20120413142513-2166-168.pdf
  6. حاجی یوسفی، علی (1381). آمایش سرزمین (مفهوم و رویکردها)، مددکاری اجتماعی، دوره 1، شماره 10 و 11، صص. 39-35.
  7. حافظ­نیا، محمدرضا؛ علمدار، اسماعیل و رضایی سکه روانی، داوود (1399). نقش توسعه سواحل مکران و راهبرد دریاگرایی بر توسعه محور شرق کشور، فصلنامه آمایش سیاسی فضا، دوره 2، شماره 6، صص. 94-82. https://psp.modares.ac.ir/article-42-50616-fa.pdf
  8. حافظ نیا، محمدرضا (1384). خلیج فارس و نقش استراتژیک تنگه هرمز، تهران: انتشارات سمت.
  9. حافظنیا، محمدرضا و رومینا، ابراهیم (1384). تحلیل ظرفیتهای ژئوپلیتیک سواحل جنوب شرق ایران در راستای منافع ملی (فضای مورد غفلت)، جغرافیا و توسعه، شماره 6، صص. 20-4. https://www.sid.ir/paper/76985/fa
  10. خلیلی، محسن؛ منشادی، مرتضی و آزموده، فهیمه (1390). بایستگی­های ژئواکونومیک توسعه منطقه جنوب شرق، روابط خارجی، دوره 3، شماره، 4، صص. 124-81. https://profdoc.um.ac.ir/articles/a/1025073.pdf
  11. زیاری، کرامت­اله (1379). سنجش درجه توسعه یافتگی فرهنگی استان­های ایران، نامه علوم اجتماعی، دوره 16، شماره 16، صص. 104-91. https://jnoe.ut.ac.ir/article_15081_e3da1842116d7d79fe186206cb9a8ba4.pdf
  12. عالی پور، علیرضا و طحانی، غلامرضا (1397). توسعه قدرت دریایی، زیربنای اقتصاد دفاع، مطالعات مدیریت راهبردی دفاع ملی، دوره 2، شماره 8، صص. 105-83. https://issk.sndu.ac.ir/article_361_47e390a1d5ce32782ce5284f9032e90e.pdf
  13. طاهرخانی، محمد؛ جهان تیغمند، سمیه و سلیمی سبحان، محمدرضا (1399). ارزیابی اولویت بندی پتانسیلهای زمین گردشگی ژئوسایتها (مطالعه موردی: الموت قزوین با رویکرد حفاظت و گردشگری پایدار)، جغرافیا، دوره 18، شماره 64، صص. 119-106. https://mag.iga.ir/article_245851_62eef55197f3aeddcae43e033db26ab6.pdf
  14. فروزانی، ابوالقاسم. (1391). جغرافیای تاریخی مکران، پژوهشهای علوم تاریخی، دوره 4، شماره 1، صص. 189-173. https://jhss.ut.ac.ir/article_30152_acb7db3feb8d42eecf07bbca6a324d55.pdf
  15. فرید، یدالله (1380). آمایش سرزمین، فضای جغرافیایی، دوره 1، شماره 2، صص. 126-109.
  16. لسترنج، گی (1377). جغرافیای تاریخی سرزمین­های خلافت شرقی، ترجمه محمود عرفان، چاپ سوم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
  17. متقی، افشین و متقی، سمیرا (1392). بررسی توسعه مکانی و فضایی خدمات بهداشتی و درمانی در استانهای مختلف کشور ایران، مطالعات توسعه اجتماعی ایران، دوره 2، شماره 18، صص. 89-83. https://www.sid.ir/paper/231937/fa
  18. متقی، افشین؛ افشار، حسین و مالداری، حسن (1394). اقتصاد سیاسی بین­الملل و اهمیت سواحل مکران در منطقه­گرایی ایران، جغرافیا و برنامه ریزی منطقه ای، دوره 3، شماره 19، صص. 101-85. https://www.jgeoqeshm.ir/article_54578_f280a9b82f6409a30c98db9f407794d8.pdf
  19. محمودی، مهرداد (1384)، راهبرد دریایی جمهوری اسلامی ایران، علوم و فنون نظامی، دوره 2، شماره 4، صص 97-80. https://www.qjmst.ir/article_26896_52be58d1de92059421de3baa02d50ec2.pdf
  20. مدنی پور، علی (1381). تهران ظهور یک کلانشهر، ترجمه حمید زرآزوند، تهران: انتشارات پردازش و برنامه ریزی شهری.
  21. مرکز آمار ایران (1395). سالنامه های آماری کشور. https://www.amar.org.ir/salnameh-amari
  22. ویسی، هادی (1396). بررسی رقابتهای ژئوپلیتیکی و ژئواکونومی پاکستان و ایران در ایجاد کریدور شمالی ـ جنوبی اوراسیا: مزیتها و تهدیدها، فصلنامه ژئوپلیتیک، دوره 13، شماره 45، صص. 124-101. https://journal.iag.ir/article_55697_bb562b89502c999de77f7ba8448b3e8d.pdf
  23. ویسی، هادی (1399). بحران آب در فلات مرکزی و ضرورت توجه به دانش بومی مطالعه موردی: قنات گوهرریز جوپار، جغرافیا، دوره 18، شماره 67، صص. 116-104. https://mag.iga.ir/article_245474_cef8a802a9446b335ec4a7122aceecf9.pdf
  24. ویسی، هادی (1395). نیاز آبی و پیامدهای بحران آب در استان کرمان، جغرافیا، دوره 14، شماره 50، صص. 307-283. https://www.sid.ir/paper/150170/fa
  25. ویسی، هادی (1400). بررسی رقابتهای ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی چین و هند در اورآسیا: کریدورهای ارتباطی و ژئوپلیتیک بنادر چابهار و گوادر، فصلنامه پژوهشهای جغرافیای انسانی، دوره 53، شماره 1، صص. 226-213. https://jhgr.ut.ac.ir/article_74503_8a0fc80d85c741c87eb4eae2bd3d430b.pdf
  26. Ahmadi, S.A. & Ahmadi, E. (2017). A Study of Strategic Capabilities of the Free Zone of Chabahar along with Geopolitical Weight and National Power of Iran (From Iran’s Internal, Regional and International Perspectives). Strategy, Vol. 26, No. 2, pp. 235-262. [Persian].
  27. Ahmadypur, Z., Mokhtari Hashi, H., Roknoddin Eftekhari, A. & Vazin, N. (2007). Study of the Pace of Development of Political-Administrative Spaces in Iran Case study: Iran's Provinces in 1st to 3rd Development Plans (1989-2004). Geopolitics Quarterly, Vol. 3, No. 7, 22-49. [Persian].
  28. Ahrari rudi, M., Shahrokhi khargerdi, Z. (2008). 'Geotourism in Chabahar', Scientific Quarterly Journal of Geosciences, Vol. 17, No. 67, pp. 46-55. doi: 10.22071/gsj.2009.57783. [Persian].
  29. Alipour, A. & Tahani, Gh. (2017). Development of sea power, infrastructure of defense economy, strategic management studies of national defense, Vol. 2, No. 8, pp. 83-105. [Persian].
  30. Amiri, A. (2020). 'Explaining the Role of the Navy in Exercising the Maritime Power of the Islamic Republic of Iran', Geopolitics Quarterly, Vol. 16, No. 57, pp. 138-182. [Persian].
  31. Bp (2022). Statistical Review of World Energy 2022, 71st edition. In: https://www.bp.com/content/dam/bp/business-sites/en/global/corporate/pdfs/energy-economics/statistical-review/bp-stats-review-2022-full-report.pdf.
  32. Cohen, S.B. (2003). Geopolitics of the World System, Rowman & Littlefield.
  33. Gilpin, R. (1981). War and Change in World Politics. Cambridge: Cambridge University Press.
  34. Goldstein, J. S. (1985). Kondratieff Waves as War Cycles. International Studies Quarterly, Vol. 29, No. 4, pp. 411–444. https://doi.org/10.2307/2600380.
  35. Farid, Y. (1380). Land Use Planning, Geographical Space, Vol. 1, No. 2, pp. 109-126. [Persian].
  36. Foroozani, S. A. (2012). 'Historical Geography of Mokrān', Historical Sciences Studies, Vol. 4, No. 1, pp. 173-190. doi: 10.22059/jhss.2012.30152. [Persian].
  37. Hafeznia, M.R. & Romina, E. (2005). Analysis of the geopolitical capacities of the southeast coasts of Iran in line with national interests (neglected space), Geography and Development, No. 6, pp. 4-20. [Persian].
  38. Hafeznia, M.R. (2004). Persian Gulf and the strategic role of the Strait of Hormuz, Tehran: Smet Publications. [Persian].
  39. Hafeznia, M.R., Alamdar, E. & Rezaei Seke Ravani, D. (2020). The Role of Developing the Makran Coast and Iran's Marine Orienteering Strategy on the Development of the Eastern Axis of the Country. Political Spatial Planning, Vol. 2, No. 2, pp. 81-94. [Persian].
  40. Haji Yousefi, A. (2002). land improvement (concept and approaches), Quarterly Journal of Social Work, vol. 10,11, pp. 35-39. [Persian].
  41. Iran Statistical Center (2015), statistical yearbooks of the country. https://www.amar.org.ir/salnameh-amari. [Persian].
  42. International Energy Agency (2018). World Energy Outlook Special Report: Outlook for Producer Economies 2018, available online at www.iea.org/t&c/.
  43. Khalili, M.; Manshad, M. & Azmoudeh, F. (2018). Geo-economic aspects of the development of the Southeast region, Foreign Relations, Vol. 3, No. 4, pp. 81-124. [Persian].
  44. Krassov, O.I. (2022). Land Ownership Right in European Countries, Moscow: Norma.
  45. Le Strange, G. (1998). The Lands of the eastern Caliphate, translated by Mahmoud Erfan, third edition, Tehran: Scientific and Cultural Publications. [Persian].
  46. Madanipour, A. (2002). Tehran, The Emergence of a Metropolis, translated by Hamid Zarazound, Tehran: Urban Planning and Processing Publications. [Persian].
  47. Mahmoodi, M. (2006). 'The Islamic Republic of Iran's Marine Strategy', Military Science and Tactics, Vol. 2, No. 4, pp. 80-97. [Persian].
  48. Motaghi, A. & Motaghi, S. (2012). Investigating the Spatial and Spatial Development of Health and Medical Services in Different Provinces of Iran, Social Development Studies of Iran, Vol. 2, No. 18, pp. 83-89. [Persian].
  49. Mottaghi, A., Afshar, H. & Maldari, H. (2015). 'International Political Economy and the Significant of the Makran Coasts in Iran’s Regionalism', Geography (Regional Planning), Vol. 5, No.19, pp. 85-101. [Persian].
  50. Mahan, A.T. (1890). The Influence of Sea Power Upon History, 1660-1783, Boston: Little Brown and Company.
  51. Mega, P.M. (2015). Conscious Coastal Cities: Sustainability, Blue Green Growth, and the Politics of Imagination, Springer.
  52. Metternicht, G. (2018). Land Use and Spatial Planning: Enabling Sustainable Management of Land Resources, Springer.
  53. Modelski, G., (1987). Long Cycles in World Politics, Seattle, Washington: University of Washington Press.
  54. Morphet, J. (2011). Effective practice in spatial planning, Taylor and fancies.
  55. Noorali, H.; Flint, C.; Ahmadi,S.A. (2022). Port power: Towards a new geopolitical world order, Journal of Transport Geography, Vol. 105, https://doi.org/10.1016/j.jtrangeo.2022.103483.
  56. Organski, A.F.K (1968). World Politics, Second Edition. New York: Knopf.
  57. Patnaik, A. (2016). Central Asia: Geopolitics, security and stability, Routledge.
  58. Papoli Yazdi, M.H. (1993). Centralization and Decentralization and their Effects: Administration Problems, Geographical Research, Vol. 29, pp. 191-217. [Persian].
  59. Spykman, N.J. (1942). America's Strategy in World Politics, New York: Harcourt, Brace and Company.
  60. Taherkhani, M., Jahan Tighmand, S. & Salimi Sobhan, M.R. (2020). 'Evaluation and prioritization of land tourism potentials of geosites (Case study of Alamut Qazvin) with conservation and sustainable tourism approach', Geography, Vol. 18, No.64, pp. 106-119. [Persian].
  61. UNEP (2012). Green Economy in a Blue World, www.unep.org/greeneconomy and www.unep.org/regionalseas.
  62. World Nuclear Association, (2020). https://world-nuclear.org/information-library/non-power-nuclear-applications/industry/nuclear-desalination.aspx.
  63. Zhang, X.; Jiang, J. & Yuan, F. (2022). Estimation of water footprint in seawater desalination with reverse osmosis process, Environmental Research, Vol. 204, No. 4, pp. 1-5. https://doi.org/10.1016/j.envres.2021.112374.
  64. Veicy, H. (2021). 'Water crisis in the central plateau and the need to pay attention to the capital of indigenous knowledge of the aqueduct in Iran.’ Geography, Vol. 18, No.67, pp. 104-116. [Persian].
  65. Veicy, H. (2021). A Study of Geopolitical and Geo-economic Competitions of China and India in Eurasia: Connection Corridors and Geopolitics of Chabahar and Gwadar Ports', Human Geography Research, Vol. 53, No.1, pp. 213-226. doi: 10.22059/jhgr.2020.287558.1007998. [Persian].
  66. Veisi, H. (2015). Water need and consequences of water crisis in Kerman province, Geography, Vol. 14, No. 50, pp. 283-307. [Persian].
  67. Veisi, H. (2017). 'Investigation of the Geopolitical and Geo-economic Competitions of Pakistan and Iran to Create South-North Corridor of Eurasia: Preferences and Threats', Geopolitics Quarterly, Vol. 13, No. 45, pp. 101-124. [Persian].
  68. Ziari, K. (2000). Measuring the degree of cultural development of Iran's provinces, Journal of Social Sciences Letter, Vol. 8, No. 16, pp. 91-104. [Persian].
  69.