شاخص های بومی شهر خلاق با رویکرد ایرانی اسلامی

نویسندگان

1 دانشیار پیام نور، تهران. ایران.

2 دانشیار دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

تنوع و ظرفیت بسیار بالای عوامل مکانی و فضایی در محیط شهری باعث تنوع زیاد شاخص های ضروری برای احراز خلاقیت در مناطق شهری می شود. با شاخص سازی می توان قابلیت ها و پتانسیل های ارتقاء خلاقیت در شهرها که عاملی برای خلق نوآوری در استعداد فرهنگی و اقتصادی شهرهاست مورد ارزیابی قرار داد. تعیین شاخص های مکانی برای شهر خلاق بر اساس فرهنگ ایرانی اسلامی از اولین گام ها برای معرفی شهر خلاق ایرانی اسلامی است. در این مقاله، به روش میدانی بر اساس تدوین پرسشنامه CVR و CVI تلاش شد با نظرسنجی از خبرگان و متخصصین حوزه مطالعات شهر خلاق و شهر ایرانی اسلامی نسبت به ارزیابی و تحلیل محتوای شاخص های مکانی اثرگذار در ایجاد خلاقیت شهری در حوزه های مختلف برنامه ریزی شهری اقدام شود. بعد از تجزیه و تحلیل پرسشنامه های جمع آوری شده از تعداد 97 زیرشاخص 14 مورد به علت عدم احراز نسبت روایی محتوایی حذف و 83 زیرشاخص در قالب 11 شاخص مورد تایید قرار گرفت. همچنین اهمیت و نقش شاخص های مکانی و فضایی در رشد خلاقیت شهر ایرانی اسلامی محرز گردید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Native indicators of the creative city with an Iranian-Islamic approach

نویسندگان [English]

  • R. Mokhtari 1
  • N. Marsoosi 2
  • S. Aliakbari
  • D. Amini
1
2
چکیده [English]

The diversity and very high capacity of spatial and spatial factors in the urban environment causes a great variety of indicators necessary to achieve creativity in urban areas. By indexing, it is possible to evaluate the capabilities and potentials of promoting creativity in cities, which is a factor for creating innovation in the cultural and economic talent of cities. Determining the location indicators for the creative city based on Iranian Islamic culture is one of the first steps to introduce the creative Iranian Islamic city. In this article, based on the compilation of CVR and CVI questionnaires, an attempt was made to evaluate and analyze the content of spatial indicators that are effective in creating urban creativity in different areas of planning by surveying experts and specialists in the field of creative city studies and Iranian Islamic cities. City to take action. After analyzing the collected questionnaires, out of 97 sub-indices, 14 items were removed due to lack of content validity and 83 sub-indices were confirmed in the form of 11 indicators. Also, the importance and role of spatial and spatial indicators in the growth of creativity of the Iranian Islamic city was confirmed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Content validity
  • reliability
  • creative city
  • indicators of creative city
  • Islamic Iranian creative city